Visar inlägg med etikett böcker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett böcker. Visa alla inlägg

07 augusti 2010

Läser just nu


Sirila gentlemän sökes. Vi är två ensamstående damer, 81 och 79 år, varav en är lite halt. Vi söker var sin manlig vän. Vi vill gärna att ni bor i Tomelilla eller dess närhet och har bil så ni kan köra oss till Kivik när fruktträden blommar. / Sista försöket /.

Nu börjar äventyret! Alma och Margit vet inte riktigt vad sirila betyder, men det ser bra ut i kontaktannonsen, och nu väntar de ivrigt på svar. I väntan på trevliga män vänder Alma och Margit upp och ner på Solgläntans äldreboende där de bor temporärt. Deras hus ska jämnas med marken av Tomelilla kommun och i väntan på lägenheter bor de på pensionärshemmet. Där väntar utmaningar: Den bitska föreståndaren Ulla vet inte vem hon tampas med när hon trilskas med damerna, och oppositionsrådet Kjell får också sina fiskar varma. Gamla damer sitter inte där man sätter dem!

03 juni 2010

Läser just nu .....


Tjugo önskningar av Debbie Macomber- en Blossom Street-romanVad önskar du dig allra mest? Vad Anne Marie Roche vill är att finna lyckan igen. Hon är 38, barnlös, nybliven änka och ensam. Visst äger hon en omtyckt bokhandel på Blossom Street i Seattle, men trots den yrkesmässiga framgången känner hon sig tom. På Alla hjärtans dag träffas Anne Marie och några andra änkor i skiftande åldrar för att fira … hoppet. De bestämmer sig för att skriva var sin lista med tjugo önskningar, saker de alltid velat göra men som aldrig blivit av. Anne Maries lista innehåller; att bli kär igen, att resa till Paris och att göra något gott för någon annan. När hon ställer upp som frivilligarbetare på en skola kommer åttaåriga Ellen in i hennes liv. Samtidigt som Ellen hjälper Anne Marie att slutföra listan med tjugo önskningar, får de båda uppleva att drömmar kan bli verklighet ... men inte nödvändigtvis på det sätt man först tänkt sig.

28 januari 2010

Läser just nu .....


Året är 1938. Genom ett grönskande landskap susar en amerikansk lyxbil fram i hög fart. Bakom ratten sitter restaurangdirektör Kurt Haijby, på väg mot sin senaste investering, slottet Trystorp i Närke. Han gläder sig åt att äntligen kunna förverkliga sina drömmar; allt har blivit möjligt tack vare de generösa utbetalningarna från hovet.Vad ingen vet är att Kurt har ett förbjudet förhållande med kungen, Gustaf V, och att det är denna relation som tillåter honom att leva i lyx. Och inte ens Kurt själv förstår vilket ont blod hela historien väcker i maktens korridorer. Rädslan för att den fruktansvärda hemligheten skall läcka ut är stor. Sin värsta fiende har Kurt Haijby i den mäktige överståthållaren, vars intrigspel efter ett par decennier slutligen får honom på fall: på 1950-talet åtalas Haijby för utpressning och hans öde är därmed beseglat.Vem var då denne Kurt Haijby, som fått ge namn åt en av de största skandalerna i Sverige på 1900-talet? Han var en enkel Söderkis som dock var förutbestämd att leva ett dramatiskt och äventyrligt liv, med de mest högtflygande mål och med en förunderlig förmåga att dupera alla, inte minst sig själv. Han lyckades charma sig in i de allra förnämaste kretsarna och fick för en tid leva ett förtrollat liv. Allt skulle bli honom givet. Och allt skulle tagas från honom igen.Detta är den fullständigt osannolika sannsagan om Kurt Haijby.

25 november 2009

Läser just nu ....


I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det.Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början. Hypnotisören av Lars Kepler är den första kriminalromanen i en planerad serie.
Jag har läst ca hundra sidor och den är skriven på ett nytt sätt den hoppar lite fram o tillbaka men den är bra iallafall så här långt.

03 november 2009

Läser just nu....


När döda börjar tala...Polisinspektör Patrik Hedström har precis återvänt till arbetet efter en tids sjukskrivning. Han har försökt vila upp sig, samtidigt som han har tagit hand om sin fru Erica och deras för tidigt födda tvillingar.Men knappt hinner han kliva in på polisstationen förrän han kastas in i en ny utredning. En man har hittats mördad, skjuten i bakhuvudet hemma i sin lägenhet.Offret är Mats Sverin, kommunens ekonomiansvarige, en alltigenom trevlig och omtyckt person. Ingen har ett ont ord att säga om honom.Tillsammans med sina kolleger börjar Patrik kartlägga Mats liv, som rymmer fler hemligheter än någon kunnat ana. Varför lämnade han Göteborg hals över huvud för att flytta till sin barndoms Fjällbacka? Vilken är hans roll i projektet att bygga om det gamla badhotellet till spa? Och är det en slump att Mats ungdomskärlek Annie också har återvänt? De har inte haft kontakt på många år, men nu befinner hon sig med sin son på Gråskär utanför Fjällbacka. En ö där Annies släkt har vistats i generationer.Också Gråskär bär på hemligheter. Erica, som har varit klasskamrat med Mats och Annie, kan inte hejda sin nyfikenhet. Egentligen har hon fullt upp med tvillingarna, men då det nya familjelivet går mycket bättre än hon vågat hoppas börjar hon forska i öns historia. I folkmun kallas den Gastholmen och har alltid omgärdats av mörka rykten. Det sägs att de döda går igen och att de har något att berätta för de levande...

Det tar inte lång tid innan man är inne i boken man känner bokens vingslag och lukten från havet. Jag får bilder framför mej om Gråskär (Gastholmen) och ett vitt kalt hus med sparsam inredning. Undrar om den andra Camilla tänkte så när hon skrev boken !! Jag vill inte att boken ska ta slut så därför suger jag på karamellen så länge som det går.

26 oktober 2009

Läser just nu...

Bröderna Henning och Albert lever ett stilla liv utanför Onslunda på Österlen. Vardagen består av cykelturer till handelsboden och på avstånd håller de ett öga på sitt gamla föräldrahem. Men förändringar stundar. Barndomshemmet blir behandlingshem för missbrukande kvinnor och rykten går om märkliga rundlar i rapsåkern bakom brödernas uthus. Ett litet missförstånd i TV-kameran och Hennings och Alberts lugna liv är ett minne blott.I Rapsbaggarna visar Karin Brunk Holmqvist återigen prov på sin sällsamma förmåga att med fantasi och mycket humor skildra människor när stad möter landsbygd och gammalt möter nytt. I Rapsbaggarna är hon i högform: sprudlande, träffsäker och som alltid med en öm glimt i ögat.

28 september 2009

Läser just nu....

Regnet vräker ner över slottet Skogså utanför Linköping, dropparna faller tungt över markerna och kroppen som flyter i vallgraven. Advokat Jerry Petersson, nybliven slottsägare och känd för sin hänsynslöshet, kommer inte att ta några fler uppdrag. Men hur har han hamnat i vallgraven?
Kriminalinspektör Malin Fors misstankar riktas snart mot de tidigare ägarna av slottet, den högadliga familjen Fågelsjö, som knappast med glädje kan ha velat sälja sitt släktgods till uppkomlingen Jerry Petersson. Men skulle försäljningen verkligen vara en orsak till mord? Och vem var egentligen människan Jerry Petersson, bakom it-miljonerna, de dyra kostymerna och konsten? Nära Malin, men som på andra sidan en tunn hinna, rör han sig som en skugga genom det som varit hans liv och händelserna som skulle leda fram till hans brutala död.

28 augusti 2009

Läser just nu .....

Människohandel i Finnmarken

En kvinna hittas död på en norsk öde skogsväg. Är det en trafikolycka eller mord eller vad kan det vara ?
En varubil full med kycklingar hittas övergiven i ett dike är det ett smugglingsförsök eller narkotikatransport ?

Kommisarie Vallmann blir indragen i denna utredning som för honom till trakterna kring Kongsvinger. Det är ett ensligt område där Norge möter de värmlänska skogarna. I stället för traditionell smuggling riktar de kriminella in sej på trafficing där unga flickor får sätta sina liv på spel.


Min reflektion är att så spännande som det står att boken skall vara så spännande tycker inte jag att den är. Visst finns det en röd tråd och man undrar ju hur det skall sluta.

27 augusti 2009

Boknarkoman

Nu måste jag ha ledigt hela hösten

Varför då ???










Här är svaret: Annars hinner jag inte läsa alla dessa böcker och då kan jag heller inga nya köpa

10 juli 2009

Läser just nu


Kunde inte vänta tills pocket kom ut jag beställde denna bok och nästa bok i samma serie som heter Lingon och Lust.

Detta är den tredje boken

Det är juli och de hallon som inte plockats jäser. Samtidigt med sommarens tunga och söta doft gror någonting annat. Kärleken drabbar några, andra blir övergivna och hatet ligger snubblande nära den tidigare kärleken.
Liselotte drömde om en ny kärlek, men när hennes förhoppningar grusas kastar hon sig in i arbetet. Hon fortsätter att överraska både sig själv, sina vänner och företagarna i Östersund. Hon är full av idéer som går lättare och lättare att genomföra. Men när dottern Sandra fäster sin kritiska tonårsblick på henne inser hon att hon inte längre kan undvika de svåraste frågorna. Var det så här hon tänkt sig livet? Vart tog kärleken vägen?
Susanne och Håkan kämpar vidare för att deras nya ömtåliga relation ska accepteras. Anita känner hur marken skälver under henne när hon utmanar allt hon någonsin trott på. Hur klarar hennes man Börje de omvälvande förändringarna? Linda gör en tvärvändning som påverkar livet för både henne och Anders. Hon vågar ta plats igen.
Elias flyr till sin pappa Mario som vacklar under ansvaret. En dag står han plötsligt i Liselottes yogalokal och letar efter en annan dimension i tillvaron


23 juni 2009

Läser just nu.....




Snäcksamlarna är Rosamunde Pilchers mest lästa och älskade roman, som också innebar hennes stora genombrott. Det är en varm och djupt gripande berättelse om främst kvinnorna i en stor och brokig engelsk familj. En oförglömlig läsupplevelse

18 maj 2009

Läser just nu !!

I Skärhamn på Tjörn på västkusten tror spaningschef Greger Thulin att han bor i en idyll. Men även den vackraste av tavlor kan ha ett felaktigt penseldrag.Bakom väggarna i Bleketskolan döljer sig fysisk och psykisk mobbing och droger. På Rönnvägen bor Jonas Blomgren, klassföreståndare på Bleketskolan. I hans klass finns eleverna Amanda Durén och Belinda Wallin. Amanda har exklusiva märkeskläder, strör pengar omkring sig och bor i en herrgård medan Belindas familj är tacksamma om det finns pengar till att betala de nödvändiga utgifterna. Belindas mamma, Margit Wallin har en olustig känsla när det gäller dotterns klassföreståndare.Kan det vara så att han bevakar Belinda och i så fall varför? När det första mordoffret dyker upp på Lyckebacken i Skärhamn är Greger Thulin först övertygad om att de inom en snar framtid kommer att få fast mördaren men missmodet kryper närmare allt eftersom tiden går. Kriminalare Katarina Linde och kriminaltekniker Charlotte Engman skickas till platsen och försöker lägga pussel med ledtrådar de lyckats skrapa ihop. Det visar sig att offret hade en lägenhet på Eklandagatan i Göteborg. Vad sysslade han med i lägenheten? Snart börjar Katarina misstänka att bakom offrets familjefasad döljer sig inte enbart en hustrumisshandlare.Greger Thulin tvingas snart att ställa den oundvikliga frågan; Har idyllen i Skärhamn packats ner i en kappsäck, kastats ombord på en båt och seglat ut ur hamnen?

Jag har läst 25 sidor och är redan inne i boken längtar till sängen boken och att jag får läsa vidare ....

04 maj 2009

Läser just nu...


En liten hattaffär på hörnet

När Ellie Matthews mamma dör står hon plötsligt som ensam ansvarig för hennes gamla hattaffär i hjärtat av Dublin. Men förändringens vindar blåser över Irland och hattbranschen är onekligen ett osäkert kort - vem köper egentligen en hatt i dag? Dessutom vill ett företagskonglomerat riva alla butikerna på gatan för att bygga en stor galleria, och Ellie måste bestämma sig: Ska hon följa i sin mors fotspår eller ska hon acceptera det generösa erbjudandet och sälja?
Trots att den stilige advokaten Neil Harrington avråder henne bestämmer hon sig slutligen för att våga ta språnget och behålla affären, och intresset visar sig vara oväntat stort för hennes unika design.
Brätten och band, fjädrar och flor blir snart viktiga ingredienser i hennes nya tillvaro och kundregistret växer snabbt. Mängder av kvinnor visar sig vara på jakt efter den perfekta hatten för bröllop, modevisningar och fester. På kuppen får Ellie ta del av, och blir ibland direkt delaktig i, kundernas stora ögonblick och de otroliga historier som förde dem dit.
Samtidigt fortsätter turbulensen i hennes eget liv när hon möter den spännande rockmanagern Rory Dunne. Kärleken slår till och hon är lyckligare än hon någonsin varit. Men inte ens den mest magiska hatt kan skydda ett vidöppet hjärta.

14 april 2009

Lyssnar just nu på .....Dödergök

I ett stillsamt radhusområde strax söder om Stockholm finner Maria Allende drömhuset för sin lilla familj. Tobias och Maria har länge letat efter hus med trädgård för tvååriga Alma att leka i, och det perfekta huset till överkomligt pris har inte varit lätt att hitta. Men den sköra tillvaron i den nya bostaden sätts i gungning när den fasansfulla sanningen om husets tidigare ägare blir känd. Maria Allende börjar gräva i historien, men är inte beredd på den verklighet som döljer sig bakom fasaderna. Men medan Maria blir alltmer besatt av undersökningen börjar hennes och Tobias förhållande att krackelera. Samtidigt ställs åklagare Madeleine Edwards inför nya utmaningar, både i domstolen och hemma. Tonårsdottern Alexandra saknar sin hårt arbetande mamma, men ett märkligt dödsfall med kopplingar till hedersvåld kräver Madeleine Edwards fulla uppmärksamhet.

Så långt som jag har lyssnat så verkar den mycket spännande och vet inte hur det ska sluta .... får se om den slår Nattfåk....

Nattfåk

När den kraftfulla storm som kallas fåken drar in över Öland gör man bäst i att hålla sig hemma. Fåken som kommer med is, snö och dimma och som drar med sig allt i sin väg.
I Johan Theorins nya bok har det blivit vinter på norra Öland. Familjen Westin har nyligen flyttat dit från Stockholm, till en stor gammal ödegård som de tänker renovera. Snart får de höra en del ruskiga sägner om stället. Sådant som naturligtvis bara är skrock och vidskepelse. Eller? Det dröjer inte länge innan svårförklarliga saker börjar hända.

Helt klart den bästa deckaren jag läst på länge den innehåller allt som en deckare ska göra. Jag förstår att den fick pris för Bästa svenska kriminalroman 2008 av Svenska Deckarakademin!

13 april 2009

Läser just nu ..... Sockerbagerskan

Den driftiga sockerbagerskan Elvira tillgodoser byns behov av kakor och andra godsaker. En dag dyker en oväntad besökare upp - den karismatiske handelsresanden Teodor. Med sina storslagna idéer drar han lätt med sig människor ut ur deras vardag. Men det är inte första gången Teodor har stannat här. Och den här gången blir det kanske inte så lätt att vinna, över vare sig Elvira eller byn. Sockerbagerskan är en roman om kärlekens kraft och skapandets glädje. Med May Larssons sedvanliga ömhet, humor och människokännedom skildras livet så som Elvira, Teodor, Sigge-Cirkus, slaktare Filip och de andra lever det, i en liten norrländsk by.


En lättsam och lättläst bok att läsa man kan nästan känna lukten av kak- och brödbak, med roligt språk och mycket humor den får mej att le emellanåt. Jag undrar hur den kommer att sluta

Jag har lånat den på biblioteket och som bokoman som jag är så va det inte den enda boken jag fick med mej hem därifrån. Så nu får jag snabba på om jag skall hinna läsa de andra böckerna också som jag lånade.

Kinesen av Henning Mankell

En kall januaridag 2006 gör Hudiksvallspolisen en fasansfull upptäckt. I den lilla byn Hesjövallen har en massaker begåtts. 18 personer har slaktats på det mest bestialiska sätt. Bara en fullständig vettvilling kan ha utfört något så fruktansvärt.Men när domare Birgitta Roslin i Helsingborg läser om dådet slås hon av en plötslig insikt. Hon är släkt med, inte bara ett av mordoffren, utan så gott som samtliga. Eftersom polisen står handfallen bestämmer sig Birgitta Roslin själv för att försöka få klarhet i vad som hänt. Det leder henne ut på en resa som går både långt bakåt i tiden, till 1860-talets USA där järnvägen mellan väst- och östkust byggs av kinesiska slavarbetare. Men spåren leder också till dagens Kina, där vi får följa ett möte i den högsta ledningen för Kinas kommunistiska parti. Den nya supermakten behöver obegränsad tillgång till råvaror för sin industrialisering och samtidigt lösa problemet med miljontals missnöjda bönder som inte får ta del av det ökade välståndet. Oförskyllt och aningslöst dras Birgitta Roslin in i detta världspolitiska spel och hamnar i en situation där hennes liv står på spel.

Boken är spännande och det är inte förrän i slutet man får veta vem massmördaren är en riktigt bra och tät deckare tycker jag den är värd att läsas.

10 mars 2009

Vinbär och Vemod

Läser just nu Vinbär och Vemod andra boken i serien om personerna runt resturangen La Stella.

Det är höst, en vemodig stämning har lägrat sig över Östersund. Men bortom vemodet slumrar hoppfullheten. Ett år efter starten går Liselotte Pontis resebyrå lysande. Tillsammans med sin man Mario och barnen beslutar hon sig för att börja ett nytt liv i en elegant villa på Frösön utanför stan. Ett liv som för alltid ska radera ut lögnerna och sveken som nästan splittrade familjen.Men medan Liselottes tillvaro ljusnar händer det oroande saker i hennes övriga familj. Brodern Håkan kämpar mot ensamheten efter separationen. Systern Linda har svårt att finna sig tillrätta i barndomsstaden efter utlandskarriären. Och föräldrarna Anita och Börje, som alltid visat upp en lycklig fasad, står oskyddade då livet de byggt upp sakta krackelerar ?Hos några i Liselottes familj gror drömmar om kärlek, en kärlek lika lysande som sommarens vinbär. Allt som krävs för att den ska spira kan vara ett mejl, eller varför inte en kurs i italienska?

Jag tycker att boken är jättebra den handlar om den gråa vardagen man känner igen sej och det är sånt som kan hända vem som helts runt omkring. Personerna i boken de bara inte drömmer utan de gör drömmarna verkliga och det är nog det som jag tycker mest om i böckerna. Undrar om jag kan vänta till att Hallon och hat publiceras i pocket. Jag har ju gett mej den på att bara köpa pocketböcker så långt det går.

02 mars 2009

Smultron o Svek


Jag har läst ut denna bok och redan hunnit 100 sidor in på nästa bok i samma serie. Gillar böckerna för att de är så verklighetstrogna det är sånt som händer runt omkring oss varje dag. Människor som man tror man känner men så är det inte alls och att man har förutfattade meningar om saker o ting och så stämmer det inte och man blir besviken. Det är verkligen en bok man har svårt för att lägga ifrån sej för man vill veta hur saker och ting utvecklar sej. Boken slutar inte lyckligt för alla och så är det ju inte i verkligheten heller.....eller ??

17 februari 2009

Berättelsen om Herr Roos

Precis lyssnat färdigt på Berättelsen om Herr Roos

En ganska grå bok en bok om helt vanliga människor som drabbas av något i livet som tar en vändning till något annat. Personer möts av en tillfällighet och sätter prägel på ett sätt som man inte trodde va möjligt. Inte ens de nära o kära skulle man kunna hjälpa så som man ställer upp för en helt främmande människa. Hur han får ihop en så tjock bok om egentligen ingenting han bladdrar på målar ut om saker som skulle kunna skrivas på ett par sidor. Det måste jag berömma honom för. Jag läste ut boken för att få veta hur det slutade och i sista kapitlet så knyter han ihop påsen och det är inte förrän nu man har hela berättelsen i sin hand. Bra Håkan du har lyckats igen !!!!!