Visar inlägg med etikett Stickprojekt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stickprojekt. Visa alla inlägg

11 januari 2012

Stickar just nu....



Den stickas i Eskimo det kliar o sticks inte. Det går fort att sticka i detta garn men har fått börjat om några gånger för beskrivningen tycks inte stämma. Antingen är det fel på mej eller på beskrivningen och jag tror nog att det är det senare faktiskt :)

23 juli 2010

Mickes väst är färdig



Micke har tjatat så för att denna väst skall bli färdig men inte kan han använda den nu när det är så varmt väder.

04 januari 2010

Grytlappar o Grillvante



Jag gjorde några grytlappar o grillvantar och gav bort till julklapp även sockor och tvålar. Tomtarna som jag applicerade på grytlapparna och grillvantarna hittade jag på symässan i Kista när vi va där mina systrar o jag. Garnet till de här sockorna hittade jag i Finland när vi va på Spa resa mina systrar o jag.

Här kommer tröjan som jag lovade


Gjorde om den lite men den blev inte bra den blev för trång skulle nog lagt till några maskor till på vidden. Konstigt och jag gjorde ju precis som det stod med maskantal och allt. ja ja den får väl hänga här i garderoben då tills någon kommer och vill ha den.

10 november 2009

Äntligen färdig med Tröja och halsduk till Lisa


Halsduken va jätte lätt att sticka 25 maskor på stickor nr 6 sen va det räta fram o tillbaka så långt nystanet räckte eller så lång man vill ha den. Sen sätter man på fransar så långa som man vill. Hur svårt kan det va ?? Använde ett benvitt ullgarn mjukt o gott.
Lisa stickade ungefär halva och vi stickar inte lika hon stickade löst och jag lite fastare och så blev det som det blev.
Bild på tröja kommer senare

27 oktober 2009

I helgen va jag på kurs i tvåändsstickning...

Vad stickar hon på bilden ? Jo hon håller på med tvåändsstickning det kan man se på hur hon håller stickorna. Hur många gånger har man inte sett denna vackra tavla utan att veta eller lagt märke till stickningen hon har i knät. Stickande kulla av Anders Zorn (1901)

Tvåändsstickning är en gammal, exklusivt nordisk stickteknik som kännetecknas och skiljer sig från vanlig stickning genom att man hela tiden har två garntrådsändar - som man växelvis använder till varannan msak och snor om varandra under stickningen.

Tekniken va inte helt lätt att lära sej eftersom man måste tänka om inte hålla garnet i vänster hand utan i höger.

Tvåändsstickning skiljer sig från vanlig stickning främst genom att alltid två trådar används, även om man stickar enfärgat. Vid stickning i färgmönster kan alltså fler än två trådar användas.
Eftersom man lägger garnet runt stickan istället för att, som i vanlig stickning, lyfta det från fingret till maskan, blir tvåändsstickningen betydligt långsammare än den vanliga. Med två trådar blir emellertid resultatet ett tätare och varmare alster, samtidigt som tekniken inbjuder till fler olika mönstervarianter. I enfärgad stickning kan relif åstadkommas förutom med aviga maskor också med djupmaskor, krokmaskor och krokvarv genom att en eller båda trådarna läggs över från avigan till rätan. Med garn i olika färger kan t.ex. labyrintmönster fås med omväxlande rät stickning och krokmaskor.

I Dalarna, där tekniken varit i flitigast bruk, har delar till respektive sockendräkt traditionellt stickats uteslutande med tvåändsstickning - både till vardag och högtid. Vanligast är sockor, vantar och på vissa håll mössor, men i Västerdalarna har också lösa ärmar till tygtröjan stickats och sytts fast. Under 1900-talet har tekniken gradvis lagts undan dels till följd av det vikande dräktbruket, dels till förmån för den snabbare vanliga enkla stickningen.
I Norge och Värmland har man efter färdig stickning vänt på den färdiga stickningen och använt vantar och sockor med avigan utåt. Utsidan blir då tvärrandig på ett för tekniken karakteristiskt sätt genom avigans lösa maskbågar. (Den beskrivande texten är tagen från Wikipeia)

28 september 2009

Stickeriprojekt i höstmörkret


Har fått beställning av Lisa hon vill ha både kofta, sockar, strumpor, halsduk och ett par vantar. Jag har börjat på koftan och lagt upp maskor så hon får sticka halsduken själv inget svårt bara räta hela tiden på 25 maskor fram o tillbaka och hon har kommit ca 1 m så där går det undan. Koftan va lite knepigare där skall man sticka från ärm till ärm och sedan tar man upp maskor och stickar på rundsticka nederdelen. Rätt kul faktiskt

28 augusti 2009

Stick och virk projekt


Håller just nu på att sticka en sjal och på den skall det vara en virkad kant. Kul och lite annorlunda. Jag gillar färgen jättemycket.

13 augusti 2009

Sommarens färdiga stickprojekt

Vem stickar sockor i sommarvärmen ...... jo jag förståss även ett linne och en bolero har jag stickat. Sockorna stickade jag i dubbelt Fabel garn. Linnet och Boleron i Paris garn.


25 maj 2009

Snart..

I helgen har jag också hunnit rensa bland alla måsten. Jag har haft en hel hög med saker som skall lagas, byxor som skall läggas upp, koftor som skall få knappar mm Jag har också stickat färdigt min bolero i naturvitt det är bara knapphål o knappar kvar och den sista finnishen har också garn till ett linne som ligger. Så nu kan jag med gott samvete sätta mej vid symaskinen och sy upp min sommargarderob.

04 maj 2009

Provsockan är färdig

Nu äntligen är provsockan färdig så nu kan jag sticka flera ha ha. Det tog ett tag innan man lärde sig att sticka med fyra strumpstickor och det va inte lätt att få ihop tån men skam den som ger sej. Jag kan inte räkna antalet omstickningar på denna socka och tur att jag har min syster att fråga om hjälp.

10 mars 2009

Beställda mössor

Har fått lite beställningar på några mössor och att det är så kul att sticka mössor det trodde jag inte. Mössorna stickade jag i Eskimo och Alpacka garn så nu hoppas jag att beställarna blir nöjda med mössorna.

25 februari 2009

Stickprojekt

I garn o te byte så fick jag ett alpacka garn och nu har jag tänkt att det skall bli en mössa. Hittade ett recept höll jag på att säga men en beskrivning på Drops hemsida. En fin herr/pojk mössa med ränder. Den går jättefort att sticka så den blir nog klar till helgen.

Stickprojekt



Stickar en barnväst till Rasmus mitt lilla barnbarn fick göra om mönstret så det passade garnet och stickorna har ingen att prova på men jag hoppas den kommer att passa. Nu skall den bara monteras sen är den färdig och jag kan börja på nått annat. En boll kanske !!!!

09 februari 2009

Sockprojekt



Jag köpte ju garn på Lidl för lite sen och jag har aldrig stickat sockor förut. Hade lite problem med att sticka med strumpstickor men skam den som ger sej.

Nu har jag kommit så här långt iallafall och det tar nog några sockor innan man kan ställa ut dem eller skryta med att man kan sticka strumpor.

Tröjan är färdig !!!!

Tröjan är klar och den blev precis så som jag ville att den skulle bli och den va enkel att sticka i ett stycke utom ärmarna dem stickade man för sej upp till ärmhålet men sedan satte man ärmaskorna på rundstickan för att fortsätta sticka. Ragglan intagningar för ärmarna och så skorstens hals. Jag gillar färgen så himla mycket. Lila säger min syster det är ju sista försöken...jag vet inte vad hon menar med det.


22 januari 2009

Stickprojekt Mössa

Lovade ju att lägga ut en bild på mössan

Lisa ville ha mer "häng" i nacken men hon använder den ändå så hon måste ju gilla den ...eller hur ?

Man vet ju aldrig hur det blir förrän man är färdig med projecten så mitt förslag att det första är bara ett prov sen kan man sticka orginalet.

15 januari 2009

Mössa



När jag va hos tandläkaren sist med Lisa så sprang vi förbi garnaffären och Lisa ville ha en mössa.

Hittade beskrivning på en jätteenkel mössa som man kan sticka på en kväll. Beskrivningen finns på Garntjänst och det går åt 3 nystan av Eskimo och stickor nr 8.

Bild på min stickade mössa kommer senare är mitt inne i den och tycker den är kul att sticka.

04 januari 2009

Julprojektet


Mitt julprojekt är klart !!
Halsduken blev jättefin den va rolig att sticka och ett enkelt mönster när man väl kom in i det. Nu är det bara att hitta något nytt att sticka har lite på gång men jag väntar på stickor och beskrivning. Jag hoppas det kommer i veckan nu så jag kan sätta igång med ett nytt projekt. Kan inte hålla mej utan har provat lite på de garner o stickor jag har hemma. Är ju inte så van vid strumpstickor så där går det åt att träna mycket märker jag helst om man skall sticka mönster också fy vale vad det är svårt.

19 december 2008

En hel påse garn....


När jag va ute och handlade så sprang jag på en garnaffär som hade utförsäljning med 40% rabatt på allt. Vad gjorde en stickoman som jag jo jag köpte en helkasse med garn förståss. Så nu ska jag leta mönster till nya stickprojekt hihi. Lovika garnet skall Therese ha för att sticka sej en mössa men det andra hm vad ska jag sticka av det?