Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg

28 augusti 2009

Festligheter

I går va det fest mycket folk kaffe bullar o hem bakta kakor och hemgjord tårta. Gott va det och trevligt det är så sällan som alla samlas. Här kommer recept på Ica Maxis favorit

Frukt och bär tarte
10 pers

1 smördegsplatta 250 g
2 1/2 dl vaniljvisp
1 dl vatten
2 dl syltsocker med pektin
Valfira frukter o bär tex jorgubbar, kiwi, plommon, bananer,blåbär
Gör så här : sätt ugnen på 200 gr . Lägg smördegeen på en plåt och picka den med en gaffel. Grädda den i 10 min. Låt kallna. Vispa vaniljvispen . Blanda vatten och syltsocker låt det koka upp och svalna lite. Bred på Vaniljvispen och garnera med frukten o bären . Häll över gelén.

04 maj 2009

Bjudna på middag



Bjudna på middag till gullungen (Rasmus) och hans föräldrar (Thesa o Uffe)

En tre rätters helt enligt GI modellen

Förrätt: Tomatsoppa med fetaost och paprika som tillbehör.

Varmrätt: Lax under pestotäcke med pinjenötter och en god sallad.

Efterrätt: Hallonyoghurtglass toppad med frusna blåbär.

Det va smaskens Thesa kan verkligen laga mat. Tack för en jättegod middag.

PS: Vill ni ha recepten klicka på förätt, varmrätt respektive efterrätt DS

30 november 2008

Tradition



Vi har en tradition hemma hos oss när det gäller 1:a advent. Då äter vi lutfisk o dricker glögg.

Denna tradition har levt kvar sedan jag bodde hemma och som tur är så äter mina barn lutfisk också och nu har jag fått sambon att tycka om det också . Blev besviken på Blossas årsglögg alla andra årsvinsglögger har haft en säregen smak men icke denna. Den smakade ju inte ett dugg blåbär man blev inte ens blå på tungan av den och den smakade precis som den vanliga lättvinsglöggen.

Det va så gott med lutfisk det va alldeles tyst vid bordet idag jag tror att de andra tyckte det va lika gott som jag men såsen blev en aningens för tunn men vad gör det man mossar ju potatisen i den iallafall. Receptet då jo här kommmer det.

Camillas lutfisk

1 kg lutfisk (räcker till 3 pers)

Lutfisken lägger jag i en form som tål micron och har gladpack över och sedan kör jag den på full effekt där i 10 min sedan får den stå och vila i ca 5 min för att värmen skall fördela sej jämnt över fisken.

Kokar potatis så det räcker för antalet personer som skall äta.

Såsen

ca 50g margarin

2 msk vetemjöl

2,5 dl matlagningsgrädde

2,5 dl mjölk

Salt o peppar

Man smälter smöret i en kastrull lägger i vetemjölet och vispar runt häller i grädden o mjölken låter den bli lagom tjock och saltar o pepprar

Serverar med kokta små jävla gröna ärter och kryddpeppar och lite extra salt om det behövs.

13 november 2008

Lisa bakar


Lisa-Marie min dotter på 15 år blev godissugen och gjorde chokladbollar. Hon brukar baka kladdkaka också men jag har tröttnat och frågat henne om hon inte kan baka bullar eller nått annat.
Här är receptet på Lisas chokladbollar
100 g smör
1 dl strösocker
2-3 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
3 1/2 dl havregryn
3 msk kallt kaffe
Blanda ihop smeten rulla till bollar och rulla dem i pärlsocker.