30 november 2008

Tradition



Vi har en tradition hemma hos oss när det gäller 1:a advent. Då äter vi lutfisk o dricker glögg.

Denna tradition har levt kvar sedan jag bodde hemma och som tur är så äter mina barn lutfisk också och nu har jag fått sambon att tycka om det också . Blev besviken på Blossas årsglögg alla andra årsvinsglögger har haft en säregen smak men icke denna. Den smakade ju inte ett dugg blåbär man blev inte ens blå på tungan av den och den smakade precis som den vanliga lättvinsglöggen.

Det va så gott med lutfisk det va alldeles tyst vid bordet idag jag tror att de andra tyckte det va lika gott som jag men såsen blev en aningens för tunn men vad gör det man mossar ju potatisen i den iallafall. Receptet då jo här kommmer det.

Camillas lutfisk

1 kg lutfisk (räcker till 3 pers)

Lutfisken lägger jag i en form som tål micron och har gladpack över och sedan kör jag den på full effekt där i 10 min sedan får den stå och vila i ca 5 min för att värmen skall fördela sej jämnt över fisken.

Kokar potatis så det räcker för antalet personer som skall äta.

Såsen

ca 50g margarin

2 msk vetemjöl

2,5 dl matlagningsgrädde

2,5 dl mjölk

Salt o peppar

Man smälter smöret i en kastrull lägger i vetemjölet och vispar runt häller i grädden o mjölken låter den bli lagom tjock och saltar o pepprar

Serverar med kokta små jävla gröna ärter och kryddpeppar och lite extra salt om det behövs.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oh mammas lutfisk!! Det är det bästa som finns :D Nu ska jag bara lära min sambo att tycka om och äta det...